بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

جایگاه نانوبیوتکنولوژی و اولویت‌های وزارت بهداشت در حوزة نانوتکن

نویسنده: مهدی رهایی 

 

یکی از محورهای اصلی پژوهشی و تولیدی نانوتکنولوژی، استفاده از آن در پزشکی است. دکتر سرکار عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو حقیقی ستاد ویژة نانوتکنولوژی، در گفتگو با گروه بیوتکنولوژی شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران، جایگاه نانوبیوتکنولوژی و اولویت‌های نانوتکنولوژی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را بیان نموده است:

جایگاه نانوبیوتکنولوژی در بین شاخه‌های مختلف نانوتکنولوژی


تعیین جایگاه نانوبیوتکنولوژی در بین شاخه‌های مختلف نانوتکنولوژی (از لحاظ اهمیت)، نیازمند یک مطالعة جامع و دقیق است؛ در این مطالعه باید شرایط بومی و مزیت‌های نسبی کشور را نیز در نظر گرفت.

هر چند در اکثر کشورهای دنیا، شاخة " نانو مواد " به‌عنوان یک اولویت برگزیده شده است، اما اگر از دیدگاه پزشکی و یا کشاورزی به نانو نگاه کنیم، نانوبیوتکنولوژی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود؛ این نکته نشان می‌دهد که نوع نگاه به نانوتکنولوژی نیز در انتخاب حوزه‌های اولویت‌دار آن تاثیرگذار است.

کاربردهای نانوتکنولوژی و قابلیت‌های آن در بخش پزشکی قابل توجه است و لذا می‌توان نانوبیوتکنولوژی را به‌عنوان یک اولویت در زمینة تحقیقات پزشکی مطرح کرد. از طرف دیگر، جایگاه پزشکی نیز روشن است و امروزه سلامت انسان‌ها در رأس تمام امور قرار گرفته است؛ این امر را می‌توان در افزایش درصد هزینة سلامتی در سبد هزینة خانوار مشاهده کرد؛ علی‌الخصوص که میانگین سنی مردم دنیا نیز رو به‌افزایش است.

مباحث فوق، اهمیت نانوبیوتکنولوژی را نشان می‌دهد.

اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینة نانوبیوتکنولوژی


وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در میان شاخه‌های مختلف کاربرد نانوتکنولوژی در پزشکی نیز اقدام به تعیین اولویت مشخص نموده است تا بتوان منابع محدود موجود را بر روی اهداف روشنی متمرکز ساخت. محور فعالیت‌های تحقیقاتی وزارت بهداشت در حوزة نانو تکنولوژی، تشخیص و درمان سرطان با استفاده از تکنیک‌های نانویی دارورسانی ( Drug Delivery ) قرار داده شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد