بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

تلاش برای تجاری‌سازی فناوری‌های توالی سنجی DNA

 

 

شرکت‌های رووش (Roche) و آریزونا تکنولوژی اینترپرایز ((Arizona Technology Enterprises (AzTE) خبر از امضای توافق‌نامه‌ای جهت اعطای حق امتیاز تعدادی از فناوری‌های مرتبط با سیستم‌های توالی سنجی نوین DNA که توسط انستیتوی دانشگاه ایالتی آریزونا (ASU) و مرکز علوم نانو دانشگاه کلمبیا ارتقا یافته‌اند؛ دادند. این فناوری‌های واگذار شده شامل رویکردهای ویژه در حس‌کردن و خواندن بازهایDNA بوده و مبتنی بر همکاری مداوم مرکز توالی سنجی شرکت رووش، شرکت 454 لایف ساینسز (454 Life Sciences) و IBM به منظور توسعه و تجاری‌سازی یک توالی سنج نانوحفره و تک‌ملکولی DNA با ظرفیت رمزگشایی سریع ژنوم کامل افراد و با قیمت زیر 1000 دلار است.

 

فناوری‌های اعطاشده رویکردهای جدیدی را به‌منظور خواندن توالی بازها، یا حروف، در یک DNA به هنگام عبور آن از یک نانو حفره ارائه می‌دهد. توافق‌نامه یاد شده به تبدیل این یافته‌ها به ابزار تجاری کمک خواهد کرد.

 

لیندسی (Lindsay) مدیر مرکز انستیتو بیو دیزاین (Biodesign Institute) می‌گوید: «رویکرد نوید بخش ما که پیشرفت‌های حاصل در فیزیک، الکترونیک، و نانوفناوری را با هم در می‌آمیزد، نیاز به استفاده از عوامل شیمیایی پرهزینه را برای خواندن ژنوم افراد از بین می‌برد».

 

توماس اسکینکر، رئیس شرکت 454 لایف ساینسز، یکی از شرکت‌های زیر مجموعه رووش، می گوید: «به اعتقاد ما فناوری های DNA خوانی انستیتو بیو دیزاین، پیشرفته‌ترین در نوع خود بوده و نقش مهمی در سیستم توالی سنجی نانوپور ما که در حال توسعه و تکمیل است، ایفا خواهد کرد». وی ادامه داد: «این فناوری، فناوری ترانزیستور DNA قبلی ما را که حاصل همکاری با IBM بود، تکمیل کرده و هسته پلتفرم پیشرفته‌ای را جهت تعیین توالی بسیار سریع و کم هزینه ژنوم فراهم می‌کند».

 

مقدمات این قرارداد توسط AzTE فراهم شد. موسسه مذکور، سازمان انحصاری انتقال فناوری و مدیریت مالکیت فکری دانشگاه ایالتی آریزونا بوده و تامین مالی تحقیقات را به عهده دارد تا از این طریق، تیم پروفسورلیندسی فناوری‌های خود را به سمت تجاری‌سازی سوق دهد. انستیتوی ملی تحقیقات ژنوم انسان (NHGRI)، شاخه‌ای از انستیتوی ملی سلامتی (NIH)، بیش از 5 میلیون دلار به لیندسی و همکاران تحقیقاتی بیودیزاین به منظور کار آنها بر روی توالی سنجی DNA پاداش داده است. ASU تنها دانشگاهی است که بیش از یک جایزه در این زمینه دریافت نموده است.
 

http://www.marketwatch.com/story/roche-licenses-nanopore-sequencing-technologies-from-arizona-state-university-and-columbia-university-for-rapid-affordable-dna-sequencing-2011-10-11?reflink=MW_news_st

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد