بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

کشف سلول های بنیادی در انگل شیستوزوما


محققان به تازگی سلول های بنیادی را درداخل نوعی انگل موسوم به شیستوزوما شناسایی کرده اند.این انگل رایج ترین انگل عفونت زا در جهان است.
به گزارش بنیان به نقل ازسایتphys،پژوهشگران موفق به شناسایی سلول های بنیادی در انگل شیستوزوما شده اند که می توانند به این انگل در بازسازی  اندام های فرسوده خود کمک کنند. این کشف می تواند علت زنده ماندن طولانی مدت این کرم را که گاهی تا ده ها سال هم می رسد، توضیح دهد.
آلودگی افراد  با این انگل زمانی آغاز می شود که افراد در معرض آب های آلوده به لارو انگل قرار گیرند.شیستوزوما در بدن فرد بالغ شده و ایجاد التهاب و بیماری های مزمن می نماید. انگل به مدت پنج تا شش سال در بدن فرد مبتلازنده می ماند اما گزارشاتی نیز مبنی بر زنده ماندن آن به مدت ده ها سال در بدن شخص وجود دارد.
اخیرا پژوهشگری به نام  Phillip Newmark همراه همکارانش از Howard Hughes Medical Institute (HHMI)موفق به شناسایی سلول های بنیادی د ر این انگل شده است که می تواند به ترمیم بدن کرم کمک کند.یافته های این محقق در این زمینه در مجله nature به چاپ رسیده است.
این سلول ها شباهت بسیاری به سلول هایی به نام neoblast درplanaria دارند که باعث تولید مجدد قسمت های از دست رفته موجود می شود. neoblast بر خلاف سلول های بنیادی بالغ در انسان که توانایی تمایز به سلول های خاصی را دارندقادرند به همه انواع سلول های بدن کرم تمایز پیدا کنند.
این گروه  تحقیقاتی DNAکرم را نشان دار کرده وتوانسته اند همانند سازی آن را در آزمایشگاه مشاهده نمایند.به این ترتیب مجموعه ای از سلول های در حال تکثیر در داخل بدن کرم  قابل شناسایی شدند.سپس اقدام به جدا سازی این سلول ها نموده و به طور جداگانه ان ها را مورد مطالعه قرار داده اند. این سلول هادو ویژگی سلول های بنیادی یعنی تقسیم شدن وایجاد سلول بنیادی جدید و سلولی که توان تمایز به انواع سلول ها را دارد ،از خود نشان داده اند.
دانشمندان معتقدند سلول های بنیادی به تنها یی عامل بقای انگل در بدن میزبان تا چندین سال نمی باشند به همین علت نیاز است عوامل موثر دیگر را نیز کشف کرد از جمله عواملی که سلول های میزبان (انسان) برای تقسیم سلول ها بنیادی کرم فراهم می کنند. سوالی که مطرح است این است که آیا سلول های بنیادی مشابه در دیگر مراحل چرخه حیات انگل وجود دارند یا نه. پژوهشگران امیدوارند با مطالعه و تحقیق بیشتر بتوانند راه حلی برای از بین بردن سلول های بنیادی انگل یافته و در نتیجه طول عمر این عامل عفونی را کاهش داده و عفونت  رادر مان کنند.
منبع: سایت پژوهشگاه مجازی بیوتکنولوژی پزشکی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد