بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

سلول ها ی بازبرنامه ریزی شده برای مبارزه با دیابت



برای سال ها محققان در جستجوی راهی برای درمان بیماران دیابتی با دوباره فعال کردن سلولهای بتا تولید کننده انسولین آنها بودند.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،  برنامه ریزی مجدد سلول های آلفا برای تبدیل به سلول های بتا، ممکن است یک روش جدید ومکمل را برای درمان دیابت نوع 2 ارائه دهد. براساس یک مطالعه جدید که در Journal of Clinical Investigation  به چاپ رسیده است تیمارسلول های انسان و موش با ترکیباتی که کروماتین هسته سلول را تغییرمی دهد سبب بیان ژن سلول های بتا در سلول های آلفا می شود.
دکتر Klaus H. Kaestner استاد ژنتیک و عضو موسسه دیابت، چاقی و متابولیسم دانشگاه پنسیلوانیا می گوید: "این یک موقعیت مناسب برای بیماران دیابتی خواهد بود، آنها با این روش سلول های بتا تولید کننده انسولین بیشترو سلول های آلفا تولید کننده گلوکاگون کمتری خواهند داشت. بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 نه تنها فقدان انسولین بلکه همچنین تولید گلوکاگون بیش از حد دارند.
عامل هردو دیابت نوع 1 و نوع 2 ، تعداد کافی سلولهای بتا تولید کننده انسولین می باشد. در تئوری، پیوند سلول های بتا سالم باید این بیماری را متوقف کند، ولی محققان هنوز قادر به تولید این سلول ها در آزمایشگاه با بازدهی بالا چه ازمنبع سلول های بنیادی جنینی و چه از انواع سلول های بالغ بازبرنامه ریزی شده نبوده اند.
سلولهای آلفا نوع دیگری از سلول های درون ریز در لوزالمعده است که با سنتز و ترشح هورمون گلوکاگون افزایش سطح گلوکز در خون را به عهده دارند.
Kaestner می گوید: "ما سلول های جزایرپانکراس انسانی را با یک ماده شیمیایی مهارکننده یک پروتئین که گروه های شیمیایی متیل را بر روی هیستونها می گذارد، تیمارکردیم که این موجب تغییراتی درهیستون شده و بیان ژن را تحت تاثیر قرارداد. "سپس ما فرکانس بالایی از سلول های آلفا را یافتیم که مارکرسلولهای بتا را بیان کرده و حتی پس از تیمار دارویی مقداری انسولین تولید می کند.
هیستونها مجتمع پروتئینی هستند که رشته های DNA درهسته سلول به دورآنها می پیچند.
Kaestner توضیح می دهد: ما ممکن است بتوانیم از این تغییر برنامه ژنتیکی سلولهای آلفا برای تبدیل آنها به سمت فنوتیپ سلول بتا و تولید این سلول های مورد نیاز تولید انسولین استفاده کنیم."
منبع:بنیان

نظرات 1 + ارسال نظر
ساناز چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 02:18 ب.ظ

سلام پوسته وبلگتون اصلا قشنگ نیست لطفا عوضش کنیاشید
موفق وموید باشید
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد