بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

توانایی سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک در ترمیم آسیب های روده




سلول های بنیادی جدا شده از مایع آمنیوتیک برای ترمیم ساختمان و عملکرد روده در جوندگان دچارآسیب در اثر التهاب استفاده شده اند. این یافته ها زمینه سلول درمانی را برای ترمیم آسیب های جدی روده نوزادان را فراهم می کند.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، این مطالعه به بررسی روشی برای درمان necrotizing enterocolitis (NEC)  پرداخته است. با اینکه شیر مادر و مواد پروبیوتیک می تواند به کاهش شیوع بیماری کمک کند ولی در حال حاضر هیچ درمان پزشکی به جز جراحی برای NEC وجود ندارد.جراحی نیز به دلیل کوتاه شدن روده در اثر حذف بخشی از آن، عوارضی برای نوزاد در پی دارد.
در این مطالعه از سه گروه رت استفاده شده است. در گروه اول سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک (AFS) از رت ها جدا شده و به رت های دچار NEC تزریق شده اند  و در گروه دوم از سلول های بنیادی مغز استخوان رت که از استخوان ران خود آن ها جداشده استفاده شده است و  درگروه سوم یا گروه شاهد هیچ درمانی صورت نگرفته است. نتایج تزریق  سلول های AFS بسیارقابل توجه تر گزارش شده است. با بررسی های بیشتر مشخص شده است که این سلول ها داخل پرزهای روده یا villi شده اند.در این پرزها مواد غذایی از روده به خون منتقل می شوند. این نوع سلول ها به جای ترمیم مستقیم بخش های آسیب دیده روده با آزاد سازی فاکتور های رشد ویژه ای که بر روی سلول های پیش ساز عمل می کنند ضمن کاهش التهاب ،باعث تشکیل villi جدید وبا فت های دیگرمی شوند.
دکتر Dr Paolo De Coppi سرپرست این گروه تحقیقاتی می گوید اثر ضد التهابی سلول های بنیادی به خوبی شناخته شده است ولی برای اولین بار این مطالعه نشان د اده که سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک می توانند آسیب روده را ترمیم کنند. وی امیدوار است در آینده این سلول ها به طور گسترده تری در درمان و تحقیقات به ویژه برای درمان ناهنجاری های مادرزادی استفاده شوند.
گرچه این سلول ها نسبت به سلول های جنینی جهت تمایز به انواع متفاوت سلول ها محدودیت دارند، با این حال برای بسیاری از قسمت های بدن نظیر کبد، ماهیچه و سیستم عصبی می توان به استفاده از آن ها امیدوار بود.
دکتر Simon Eaton از دیگر پژوهشگران این تحقیق می افزاید زمانی که بتوانند مکانیزم هایی را که سلول های AFS طی آن ها عملکرد روده را ترمیم می کنند بهتر شناسایی کنند، می توانند تحقیق در مورد درمان های جدید دارویی و سلولی را برای نوزادان دچار NEC آغاز کرد.
نتایج این تحقیق در مجله Gut به چاپ رسیده است.


منبع:بنیان

نظرات 2 + ارسال نظر
ماریا شنبه 2 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 08:33 ب.ظ

ممنون خوب بود

[ بدون نام ] سه‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 10:55 ق.ظ

از مطالب متنوعتون ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد