بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

اولین واکسن هپاتیت E



شرکت انگلیسی «لیپوکسن» (Lipoxen) اعلام کرده است که با استفاده از فناوری جدید خود تحت عنوان ImuXen قادر به تهیه فرمولاسیون لیپوزومی از واکسن هپاتیت E است که در مطالعات حیوانی اثربخشی آن به خوبی به اثبات رسیده است. مطالعات لازم در خصوص ایمنی و اثر بخشی فرمولاسیون ImuXen با کمک انستیتو سرم هند و زیر نظر متخصصان انستیتو ملی ویروس شناسی هند انجام شده است. واکسن لیپوزومی جدید تحریک بسیار قوی پاسخ آنتی بادی علیه ایمونوژن به کار رفته را باعث شده است. نتایج مربوط به آنزیم های کبدی و تایید عدم جایگزینی ویروس در کبد پس از مواجهه حیوانات با ویروس زنده (توسط روش حساس PCR) بیانگر حفاظت کامل حیوانات واکسینه شده در برابر بیماری کبدی است.

فناوری ImuXen روشی است که در آن پروتئین نوترکیب یک ویروس به همراه DNA ویروس که برای بیان پروتئین لازم است درون لیپوزوم محاط می شود و به این ترتیب واکسن سنتتیکی تهیه می شود که از قدرت واکسن زنده ضعیف شده برخوردار بوده و به طور ذاتی مطمئن و بی ضرر است. 
واکسن های زنده ضعیف شده پاسخ ایمونولوژیک مناسبی را در فرد ایجاد می کنند لیکن در موارد نادری استفاده از واکسن زنده ممکن است باعث بروز عفونت ویروسی در بیمار شود.
به گفته «پیتر لاینگ»، نماینده شرکت «لیپوکسن»، برخلاف واکسن های موجود که از «آلوم» (سولفات آلومینیوم) به عنوان آدجوانت در ترکیب آنها استفاده شده است، واکسن جدید این شرکت فاقد ترکیبات آلومینیوم است. این موضوع با توجه به محدودیت میزان مصرف آلومینیوم در انسان حائز اهمیت است. ارزیابی بالینی روی واکسن جدید هپاتیت E در نیمه اول سال ۲۰۰۷ انجام گرفت. هپاتیت E که سوش عامل آن اخیراً کشف شده است یکی از معمول ترین شکل هپاتیت حاد در کشورهای توسعه یافته بوده و از طریق آب آلوده منتقل می شود. این بیماری ناتوان کننده ممکن است مسافران یا افرادی را که در مناطق سیلاب زده با آب های آلوده مواجه می شوند، درگیر کند. به خصوص یکی از موارد مطرح، آلودگی سربازانی است که در منطقه آلوده قرار می گیرند و هیچ گونه سابقه یی در مواجهه با این ویروس ندارند. تاکنون هیچ واکسنی برای این نوع هپاتیت تولید نشده است. اگرچه هپاتیت E نسبت به انواع مزمن B و C از وخامت کمتری برخوردار است اما باید در نظر داشت که نوع E از نوع A وخیم تر بوده و می تواند کشنده نیز باشد. بروز این نوع از هپاتیت به خصوص در خانم های باردار بسیار خطرناک است.
شرکت «لیپوکسن» در حال حاضر با استفاده از فناوری ImuXen برای بهبود اثربخشی واکسن های پرفروشی که در حال حاضر در دسترس هستند نیز فعالیت می کند. از جمله این واکسن ها می توان به واکسن Prevnar شرکت Wyeth که علیه پنوموکوک تجویز می شود و از ارزش بیش از یک میلیارد دلار برخوردار است، اشاره کرد.
به گفته «لاینگ»؛ «واکسن های پنوموکوکی از پیچیدگی خاصی برخوردارند چرا که در تهیه آنها چندین سوش ویروسی مورد نیاز است. اما این شرکت با استفاده از فناوری لیپوزومی خود می تواند پروتئین های مختلف را درون یک پوشش محاط کرده و با تجویز آن به اثر مورد نظر برسد.» وی در ادامه افزود؛ «مزیت این روش آن است که به راحتی می توان سوش های متعدد ویروس را تحت پوشش قرار داد در حالی که در واکسن های موجود پنوموکوکی تنها هفت سوش ویروسی در نظر گرفته شده اند. در این روش می توان برای جلوگیری از بروز اشکال مقاوم ویروس، به راحتی سوش به کار رفته در واکسن را تعویض کرد. برای این کار تنها باید یک مرحله از فرمولاسیون را تغییر دهیم. این قابلیت مزیت بزرگی برای فناوری ما محسوب می شود چراکه در تهیه واکسن های موجود باید روش کلی تهیه واکسن را تغییر داد.»
شرکت «لیپوکسن» علاوه بر توسعه واکسن پنوموکوکی در حال توسعه واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا، واکسن کزاز، واکسن هپاتیت B و واکسن هاری نیز است. این شرکت مجوز حق استفاده از مالکیت معنوی فناوری ImuXen را به شریک تجاری خود انستیتو سرم هند واگذار کرده است. این انستیتو هم اکنون واکسن های مورد نیاز برای انجام آزمون های بالینی را تهیه می کند. به گفته «لاینگ»؛ «پس از ورود واکسن ها به فاز III بالینی حق مالکیت آنها به یک شرکت بزرگ تر دارویی واگذار خواهد شد. البته با توجه به اینکه انستیتو سرم هند در زمره یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید واکسن در دنیا محسوب می شود، ممکن است این انستیتو به عنوان تولیدکننده نهایی واکسن های توسعه یافته نیز انتخاب شود.

منبع: روزنامه اعتماد

نظرات 1 + ارسال نظر
نوید یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 07:14 ب.ظ

سلام.
ببخشید در مورد دکتری پیوسته بیوتکنولوژی توضیح میدین؟ مثلا اساتید این رشته چه افرادی هستن و از چه دانشگاه هایی و رشته هایی مدرک گرفتن؟ در محاصبه ی علمی این رشته چه سوالاتی پرسیده میشه؟ چه رتبه ای برای قبولی در این رشته برای افرادی که مقام المپیاد حتی مدال برنز ندارن لازمه؟ بیشتر از کنکور تجربی پذیرفته میشن یا رباضی؟ این دانشکده سایتی داره که بشه اطلاعات ازش کسب کرد؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد