بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

گلوگاه تحقیقات بیوتکنولوژی



کمبود حیوانات عالی آزمایشگاهی در سراسر جهان ممکن است در راه انجام پژوهش های علمی برای یافتن معالجات دارویی و ژنتیکی مانع ایجاد کند.
تحقیقاتی که به کمک پستانداران عالی در سراسر جهان انجام می شود اخیرا برای نخستین بار مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. این مطالعه می گوید مشکل کمبود این حیوانات آزمایشگاهی، پیشرفت های علمی با هدف درمان HIV و بیماری های عصبی را تهدید می کند. کارشناسان سوئدی طی این مطالعه سه هزار مقاله پژوهشی را برای تعیین ابعاد استفاده از پستانداران عالی در تحقیقات انجام شده در سال 2001 بررسی کردند.نتایج مطالعه آنها در شماره هفته جاری مجله "نیو ساینتیست" منتشر شده است.
این بررسی که توسط محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد انجام شد، 4411 مطالعه را که شامل انجام آزمایش هایی به روی بیش از 21 هزار حیوان منفرد بود، دستچین کرد.
این پژوهشگران رقم زده اند که سالانه ممکن است تا 200 هزار پستاندار عالی در تحقیقات علمی مورد استفاده قرار گیرد. با این حال و علیرغم بالا بودن این رقم، محققان در دسترسی به این حیوانات با کمبود شدید مواجه هستند.
تقاضا برای استفاده از این حیوانات تشدید شده است که تا حدودی ناشی از نیاز به استفاده از گونه های نزدیک به انسان در تحقیقات مربوط به HIV و AIDS است.برخی پژوهشگران تصور می کنند که این کمبود "می تواند پیشرفت های بدیع در زمینه بیماری های عصبی، HIV، توسعه داروها و علوم ژنتیک را کند سازد."
این کمبود به آن معنی بوده است که بسیاری از پیشنهادهای مطالعاتی به دلیل عدم دسترسی دانشمندان به تعدادی کافی از این حیوانات برای انجام آزمایش های خود رد شده است.
مدیر اجرایی شورای پژوهش های پزشکی بریتانیا (MRC) گفت: "این مساله که با توجه به نیازهای تحقیقاتی کمبود چشمگیری در زمینه پستانداران عالی وجود دارد کاملا درست است."
وی تاکید کرد که "علیرغم فشار شدید برای خودداری از استفاده از میمون ها" در حال حاضر انجام آزمایش ها به روی این حیوانات تنها گزینه موجود در شماری از رشته های تحقیقاتی است.
مطالعه دانشمندان سوئدی نشان داد که میمون های "جهان کهن" (Old World monkeys) بیش از سایر حیوانات مورد استفاده بودند و در 65 درصد کل آزمایش ها به کار گرفته شده اند.
میمون های "جهان نو" در تنها 15 درصد مطالعات به کار گرفته شدند و خانواده گوریل ها و شامپانزه ها در تنها 9 درصد موارد.
این گزارش بر این واقعیت تاکید می کند که مقالات تحقیقاتی اغلب از ذکر شرایط نگهداری پستانداران عالی و پیشینه پژوهشی آنها باز می مانند که این مساله ارزیابی اعتبار علمی آزمایش های انجام شده را دشوار می سازد.