بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی ، شروع جنگ تصاحب قدرت

 

 

امین جعفری طهرانی

 

 

در عصری که انر‍‍ژی رو به زوال است و جمعیت انسانها رو به افزایش، نیاز بشر به انرژی بیشتر شده و از طرق مختلف و متفاوت به دنبال به دست آوردن این منبع حیات است. به روشنی می توان بیان کرد ، دولت مردان و سیاستمداران و اقتصاد دانان به دنبال منابع انرژی هستند. نفت ، آب شیرین ، معادن ذغال سنگ و غیره و بالاخره مواد غذایی که از تمام موارد فوق مهمتر و حیاتی تر است ، جزء این منابع هستند. نیاز به غذا را می توان به سوخت اتومبیلی تشبیه کرد که در حرکت و عمل اتومبیل نقش مهمی را ایفا می کند. انسان غذا می خورد تا از طبیعت انرژی گرفته و این انرژی را صرف کار کردن ،‌راه رفتن ، حرف زدن و فکر کردن کند.

حال سوالی که مطرح است ، با توجه به اهمیت مواد غذایی و تامین منابع انرژی و همچنین رشد فزآینده جمعیت ،‌چگونه می توان انسان فردا را سیراب کرد در صورتی که منابع موجود جوابگوی نسل فردا نیست!؟

جنگ فردا ، جنگ کشور گشایی نیست. مسئله اصلی مسئله تامین منابع انرژی است. انرژی بیشتر ،‌ دوام و بقاء بیشتر.

در اینجا میتوان به نقش و اهمیت فعالیتهای بیوتکنولوژی پی برد. بیوتکنولوژی تلفیق فن آوری با علوم زیستی است. هنگامی که ابعاد زمین ثابت ،‌تعداد گیاهان ثابت و از طرفی مواجه می شویم با افزایش جمعیت ، تنها کاری که می شودانجام داد اینست که از امکانات موجود بهره جسته  و محصولات را بیشتر و کیفیت آنها را بالا برد. استفاده از علوم بیوتکنولوژی راهگشای مشکلات است.

بیوتکنولوژی به ما کمک می کند که نیاز به انرژی را برای نسلهای آینده تضمین کرده و از این نظر کشور به توسعه اقتصادی برسد.

در دنیای کنونی که دولتها برآن هستند که از راههایی به قدرت برسند دیگر استفاده از ابزارهای تخریبی و جنگ افزار صلاح نیست . امروزه توسعه ، دیگر توسعه سر زمین یا مرز نیست ! توسعه امروز ، توسعه اقتصادی است. اگر عزم ایستادن و سربلندی را داریم باید تولید ناخالص داخلی را از کشورهای دیگر بیشتر نموده و به توسعه اقتصادی برسیم.

یکی از این ابزارها که به اقتصاد مملکت کمک می کند احیاء بخش کشاورزی و دامداری است. بایستی بخش کشاورزی و دامداری را با بکارگیری علوم روز دنیا و روشهای صنعتی توسعه داد و نه از روشهای سنتی زیرا این نیاز واقعی مردم است. تولید در حدی باشد که به عرصه صادرات دست پیدا کنیم و گوی و میدان را در تصاحب خود در آوریم.

البته فعالیتهای بیوتکنولوژی منحصر به بخش کشاورزی و دامی نمی شود بلکه در زمینه انسانی ،  تولید هورمونها و گسترش تولید سلولهای بنیادی را می توان مثال زد. سلولهای بنیادی می تواند جایگزین مناسبی برای پزشکی فردا باشد.

در حال حاضر بخش کشاورزی و دامداری ما مریض است. دولت محترم با حمایت از ایده ها و آینده نگری می تواند این بخش مهم و حیاتی را با توجه به استاندارد ها و اصول صحیح بیوتکنولوژی احیاء نماید.

در دنیای کنونی که همه چیز در حال گسترش و پیشرفت است ، ما هم بر آن باشیم که از علوم جدید در حفظ بقاء خود بهره جسته و از علوم مطرح همچون بیوتکنولوژی در بخش کشاورزی ،‌ دامی و انسانی استفاده های لازم را برده تا به خود کفایی برسیم.

بیوتکنولوژی به عنوان یک تکنولوژی نوین با قابلیتهای رشد بسیار بالا ست که نباید از این مهم غافل شویم. بدون شک پیشرفت کشور خواست جامعه و مردم است و شرایط کنونی ایران با نیم قرن پیش کاملا متفاوت .

نویسنده

علی اصغر ربیعی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد