بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

نانو بیوتکنولوژی در ایدز

نانو تکنولوژی چیست؟ نانو تکنولوژی توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستم های جدید با در دست گرفتن کنترل در سطح مولکولی و اتمی و استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر می شود. و رویکردی جدید در تمام رشته هاست. فناوری نانو به ساخت چیزهایی که کوچکتر یا مقاومت پذیرترند می پردازند. ساخت چیزهایی نو یا دارای ویژگی های اضافی و یا تولید ماشین هایی که به تولید نمونه های جدید از خود منجر خواهد شد. در مقیاس نانو، ویژگی های معمولی مواد تغییر می کند و رفتار سطح، رفته رفته بر رفتار سطوح، رفته رفته بر رفتار توده ایی ماده غالب می شود و قلمروی کاملاً نوین به رویمان گشوده خواهد شد.

نخستین جرقه ی درمان ایدز:

23 سال قبل نخستین جرقه درمان ایدز کسی که برای اولین بار فهمید داروی AZT می تواند یک درمان برای بیماری ایدز باشد. امروز دانشمندان توانسته اند عوارض دارو را کمتر کنند و هم چنان در مورد این دارو و اثرات مثبت آن امیدواری وجود دارد. البته این دارو درمان ایدز محسوب نمی شود اما تاکنون حداقل در طولانی کردن عمر15 هزار آمریکایی که به مرحله علامت دار بیماری رسیده اند مؤثر بوده است. کشف این دارو در واقع جرقه اول امیدواری در درمان ایدز بود. اما مشکل این دارو بود و هست که قیمت 188 دلار برای 100 عدد از آن خارج از توان مالی خیلی از مبتلایان است. با این حال بررسی ها نشان می دهند در کشورهایی که داروهای ضد ایدز از قبیل AZT به سادگی در دسترس است برنامه های پیشگیری به خصوص در زنان باردار در کاهش تعداد کودکان مبتلا به HIV کاملاً موفق بوده است. همچنین مطالعات نشان داده اند که استفاده از AZT بلافاصله پس از سرنگ آلوده، می تواند تا میزان 80 درصد احتمال ابتلا به HIV را کاهش دهد. 

چگونه می شود با ویروس ایدز مبارزه کرد؟

خودتان چه فکر می کنید؟ در واقع برای مبارزه با هر بیماری نخست باید طریقه بیماری زایی هر بیماری را شناخت و بعد سعی کرد به وسیله داروهایی جلوی هر کدام از مراحل را گرفت. پس منطقاَ اگر ما داروهایی بسازیم که جلوی آنزیم های ویروس را بگیرند می توانیم با ویروس مبارزه کنیم.

پیشگیری از ایدز با استفاده از نانو ذرات نقره ساخته می شود:

طبق اولین بررسی هایی که تاکنون روی نانو ذرات فلزی انجام شده بر هم کنش نانو ذرات نقره با ابعاد 1 تا 10 نانومتر با ویروس HIV-1 و چسبیدن این ذرات به آن مانع از اتصال این ویروس به سلول میزبان می شود.
نکته: سلنیوم می تواند تا اندازه ای قدرت سیستم ایمنی را برای مبارزه با ویروس ایدز زیاد کند. درست است که هنوز راهی قطعی برای ریشه کن کردن HIV از بدن بیماران وجود ندارد اما کم و بیش راه هایی هست که می توان تکثیر ویروس را در بدن مهار کرد و سیستم ایمنی بدن را تا اندازه ای در برابر آن مسلح کرد. محققان دانشگاه میامی به تازگی در آزمایش" سلنیوم" روی این بیماران متوجه شده اند که این ماده می تواند تا اندازه ای قدرت سیستم ایمنی را برای مبارزه با ویروس زیاد کند.

منبع:http://iranmedicalbiotech.blogfa.com/post/837

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد