بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

مواد تغییر یافته ژنتیکی به عنوان مصالح ساختمانی


پژوهشگران امور ساختمانی انگلیسی پیش بینی میکنند ظرف 10 سال آینده از مواد تغییر یافته ژنتیکی در ساخت خانه ها استفاده شود.
دکتر "جرمی هاج" از
موسسه پژوهشهای ساختمان سازی در جشنواره انجمن علوم انگلستان در منچستر اعلام کرد که زلاندنو به پیشرفتهای قابل ملاحظه ای در زمینه تولید درختان تغییریافته ژنتیکی رسیده است.
شرکت تحقیقاتی "
جنسیس" واقع در آوکلند زلاندنو و شرکت آمریکایی "آربورژن" مشغول ارزیابی درختان کاج تغییر یافته ژنتیکی هستند. مقر این تحقیقات موسسه تحقیقات جنگل "روتوروا" است. دکتر هاج قدم بعدی را تولید گونه های مشابه ظرف 10 سال آینده میداند. او الوار را از نظر جنبه های زیست محیطی پایدارترین ماده برای ساختمان سازی میداند.
در ماه ژوئن/خرداد گذشته منشوری منتشر شد که طی آن بریتانیا ملزم شد تولید گازهای گلخانه ای را تا سال 2050 میلادی/1429 شمسی 60 درصد کاهش دهد. "سر دیوید کینگ", مشاور علمی نخست وزیر در این جشنواره اعلام کرد که دولت در فکر پیشرفتی "خطی" به طرف این هدف است, به این معنی که میزان گازهای گلخانه ای ظرف 50 سال آینده هر سال حدود 1 درصد کاهش یابد.
در این راستا استفاده از منابع انرژی تجدیدشونده از 3 درصد کنونی به 10 درصد در سال 2010 میلادی/1389 شمسی و 20 درصد در سال 2020 میلادی/1399 شمسی خواهد رسید. شرکتهایی که از این چارچوب تبعیت نکنند مشمول جریمه خواهند بود.
دکتر هاج ساخت خانه از مصالح پایدار را یکی از کاراترین روشهای رسیدن به این هدف میداند, چرا که نیمی از انرژی مصرفی بریتانیا مربوط به منازل است, که بیشتر آن مربوط به گرم کردن خانه است.
همچنین 30 درصد هزینه های تولید مربوط به ساختمان است, و 30 درصد هزینه های حمل و نقل
مربوط به جابجایی و تعویض مصالح ساختمانی میباشد.
پیش بینی میشود علاوه بر الوار, انواع تغییر یافته ژنتیکی مصالح دیگری نظیر الیاف کنف و کتان هم رایج شود.
دکتر "نیل هویت" از
دانشگاه اولستر بر این باور است که با بهبود عایقسازی ها, استفاده از انرژی خورشیدی, و وسایل برقی کم مصرف میتوان تولید گازهای گلخانه ای در منازل انگلیسی را از 7.2 تن در سال به 2 تن کاهش داد.
"برندا ویل" و "رابرت ویل" مهندسان ساختمان
دانشگاه آوکلند, با نصب عایقهای پلی استیرن به ضخامت 30 سانتیمتر در بخش بیرونی دیوار و سقف بتونی پنج واحد مسکونی در محدوده ناتینگهام را از استفاده از بخاری برقی بی نیاز کردند.
"سیمون تیلی" ساکن یکی از این منازل میگوید درجه حرارت در منزلش بین 18 تا 22 درجه سانتیگراد تغییر میکند و حتی در موج گرمای اخیر, نیازی به استفاده از وسایل حرارتی و تهویه مطبوع نداشته است.

منبع: نیوزیلند هرالد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد