بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

دستکاری ژنتیکی شاهی با هدف تولید روغن سالمتر


پژوهشگران انگلیسی با دستکاری ژنتیکی شاهی موفق به تولید رقمی جدید شدند. رقم جدید توانایی تولید ترکیباتی را داراست که در سلامتی انسان نقش به سزایی داشته و به طور طبیعی در غذاهایی نظیر تخم مرغ و ماهی یافت میشوند.
ترکیبات یاد شده که امگا-3 و امگا-6 نام دارند جزو گروه اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که نقش مهمی در تنظیم فشار خون, واکنشهای پادتنی بدن, و همچنین جابجایی پیامهای سلولی دارند. به علاوه گمان میرود اسیدهای چرب گروه امگا-3 در تکامل مغز و نیز جلوگیری از ابتلای سالمندان به بیماریهای قلبی و رماتیسم مفصلی نقش داشته باشد.
گروه پژوهشی به سرپرستی "بائوژیو کی" از
دانشگاه بریستول رقم جدید شاهی را با افزودن سه ژن به دست آمده از جلبکها و قارچهای خوراکی (تولید کننده های طبیعی این گروه اسیدهای چرب) تولید کردند. "کی" میگوید: "در تولید این رقم به وجود تعادل غذایی بین هردو گروه اسیدچرب توجه شده است."
با اینکه بعید به نظر میرسد این رقم شاهی به مصرف خوراک انسان برسد, اثبات اینکه گیاهان هم میتوانند به طور طبیعی این نوع اسیدهای چرب را تولید کنند از اهمیت زیادی برخوردار است, و راه را به سمت تولید سبزیجات با ارزش غذایی بالاتر هموار میکند.
در عین حال, "کاترین کالینز" از
بیمارستان سنت جرج لندن معتقد است این نوع گیاهان میتواند مستقیما به مصرف خوراک انسان برسد یا از طریق تغذیه دام وارد چرخه غذایی انسان شود. وی پیش بینی میکند: "حرکت فزاینده ای به سمت تولید غذاهای با ارزش غذایی بالاتر در حال انجام است."
بدن انسان به طور طبیعی اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 را تولید نمیکند, و تنها راه تامین آن ها منابع غذایی است. تخم مرغ و گوشت پرندگان منبع مناسبی برای اسیدهای چرب امگا-6 هستند, و غلات و ماهیهایی نظیر ماهی آزاد, ساردین, و هالیبوت نیز منبع تامین امگا-3 به شمار میروند.
اما منابع صید ماهی رو به کاهش است, قیمتها سیر صعودی داشته و از همه مهمتر گمان میرود ماهیها حاوی درصد بالایی از برخی مواد سمی باشند, موادی مانند پلی کلرین بی فنیل ها و دی اکسین ها.
در نتیجه تلاش برای یافتن منابع جایگزین آغاز شده است. اخیرا فروشگاههای زنجیره ای انگلستان تخم مرغهای غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده ارائه کرده اند. این تخم مرغ با خوراندن غلات غنی از اسید چرب به مرغها تولید شده است. "کی" امیدوار است روش وی امکان ارائه انتخابی برای افراد سبزیخوار را تقویت کند.
تولید گیاهان غنی از اسیدچرب اشباع نشده میتواند مزیت دیگری هم داشته باشد: تغذیه گاو از این نوع گیاه میتواند منجر به متوقف شدن تولید متان در معده گاو شده و در بلند مدت به گاهش تولید گازهای گلخانه ای منجر خواهد شد. "کی" موضوع اخیر را بسیار قابل توجه میداند. تخمیر غذا در معده دام تولید هیدروژن میکند که در ترکیب با کربن منجر به تولید متان میشود. با اینکه متان تولیدی از این راه در کشورهای صنعتی نظیر بریتانیا و ایالات متحده تنها 3% کل گازهای گلخانه ای تولید شده است, این نسبت در کشورهایی مانند زلاند نو به 40% میرسد.
منبع:
نیچر
نظرات 1 + ارسال نظر
zahra یکشنبه 3 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 01:41 ب.ظ

very unique news

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد