بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

بیوتکنولوژی

امین جعفری طهرانی (کارشناس ارشد بیوتکنولوژی)

به زندگی گاو تغییر یافته ژنتیکی خاتمه داده شد


زندگی "هرمان", اولین گاو تغییر یافته ژنتیکی حامل ژن انسانی, به دلیل ابتلا به ورم مفاصل, با تزریق کشنده به پایان رسید. وی به هنگام مرگ 13 سال داشت که برای گاو سنی طبیعی قلمداد میشود.
به گفته مقامات
موزه "ناتورالیس" در لیدن, هلند (جایی که هرمان آخرین سالهای عمرش را گذراند) ناراحتی مزمن وی ربطی به ژن های دستکاری شده وی نداشت. هدف از افزودن ژن انسانی به ریخته ارثی هرمان -که در مرحله جنینی وی در سال 1990 میلادی/1369 خورشیدی وارد سلول وی شده بود- وادار کردن نتاج ماده این گاو به تولید پروتئین شیر انسان بود. این راهکار در آن زمان پدیده ای نو به شمار میرفت, اما از آن زمان تا کنون بهبود فراوانی یافته و امروزه رواج زیادی پیدا کرده است. نتیجه این آزمایش موفقیت بزرگی در بر نداشت: هرچند شیر نتاج هرمان حاوی پروتئین انسانی بود, میزان آن به حدی نبود که استحصال آن توجیه اقتصادی داشته باشد.
"هانس داتزبرگ" سخنگوی موزه "ناتورالیس" گفت کلیه مفاصل این گاو از رشد عادی بازمانده بود. وی توضیح میدهد: "از وی به دقت نگهداری میشد, با این وجود کاملا معلوم بود که درد میکشد. او زانوانش را خم نمیکرد و وقتی میخوابید تا مدت مدیدی تمایل به برخاستن نداشت."
گوسفند موسوم به "دالی" که اولین جاندار همسانه سازی شده به شمار میرود نیز دچار ورم مفاصل شده بود, و پس از اینکه معلوم شد به بیماری حاد ریه ای مبتلاست, به زندگیش خاتمه داده شد.
شرکت "
فارمینگ ان وی" که ریخته ارثی هرمان را دستکاری کرده بود در سال 2001 میلادی/1380 خورشیدی از نظر اقتصادی دستخوش تغییراتی بنیادی شد. بعد از اتمام آزمایشهای کیفیت شیر, کلیه 55 نتاج هرمان معدوم شدند. بنا بود هرمان نیز سرنوشت مشابهی داشته باشد, که در یک برنامه تلویزیونی تصویر وی در حال لیسیدن یک بچه گربه پخش شد.
این برنامه توجه عده زیادی از جمله فعالان حمایت از حیوانات را برانگیخت, تا اینکه مجلس هلند حکمی مبنی بر زنده ماندن وی, مشروط به اخته شدن, صادر کرد. وی زندگی خود را در یک مزرعه سپری کرد تا زمانی که بودجه نگهداری از وی به پایان رسید و به آغلی متعلق به موزه ناتورالیس منتقل شد.
هرمان تا زمان انتقال به بیمارستان دامپزشکی برای تزریق کشنده, در همان آغل همراه با دو همسانه خود موسوم به "هالی" و "بل" زندگی کرد.
داتزبرگ اعلام کرد پوست هرمان برای نمایش در موزه نگهداری خواهد شد.
این گاو 1.2 تنی از آمیزش دو نژاد هلندی "زوارتبونت هلشتاین فریزیان" و "گرونینگه بلارکوپ" به وجود آمده بود.
"ماری دو ووس" مسئول نگهداری هرمان اعتقاد داشت وی علاقه عجیبی به موسیقی داشت. وی توضیح میدهد: "او 24 ساعته به صدای یک ایستگاه رادیویی موسیقی رپ گوش میکرد. این کار به او آرامش میداد"
منبع:
آسوشیتد پرس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد